< Cofnij

3. Konferencja Naukowo-Szkoleniowa „Podmiot. Sztuka – terapia – edukacja. Praktyki inkluzyjne wobec neuroróżnorodności”

11 i 12  kwietnia 2025 roku w Centrum Kongresowo-Dydaktycznym Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu odbyła się 3. Konferencja Naukowo-Szkoleniowa „Podmiot. Sztuka – terapia – edukacja. Praktyki inkluzyjne wobec neuroróżnorodności”. Wydarzenie zostało zorganizowane we współpracy z Wydziałem Obrazu i Działań Interdyscyplinarnych Uniwersytetu Artystycznego im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu. Otwarcia konferencji dokonały Pani prof. dr hab. Justyna Gornowicz-Porowska, Prorektor ds. Promocji i Organizacji, Pani prof. dr hab. Ewa Baum, Dziekan Wydziału Nauk o Zdrowiu Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu oraz dr hab. Tomasz Kalitko, prof. UAP, Dziekan Wydziału Obrazu i Działań Interdyscyplinarnych Uniwersytetu Artystycznego im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu.  W konferencji wzięło udział blisko 100 uczestników, w tym silna reprezentacja studentów kierunku Terapia zajęciowa.

Konferencja miała charakter interdyscyplinarny i skupiła podczas obrad przedstawicieli różnych obszarów badań naukowych – arteterapeutów, muzykoterapeutów, terapeutów zajęciowych, psychologów, logopedów, kulturoznawców, artystów, pedagogów, filozofów, lekarzy – zajmujących się refleksją teoretyczną nad terapią poprzez sztukę oraz praktyków, realizujących na co dzień programy rozwojowe i terapeutyczne. Pierwszego dnia obrad wygłoszonych zostało 29 wystąpień. Z kolei w drugim dniu odbyło się 6 warsztatów szkoleniowych. Konferencji towarzyszyła wystawa „Synonimy”. Sztuka dostępna – neuroróżnorodność w praktyce, której kuratorowała dr hab. Joanna Marcinkowska, prof. UAP.

Uczestnicy konferencji opuszczali mury naszej uczelni w poczuciu potrzeby dalszej pracy na rzecz podnoszenia świadomości neuroróżnorodności, odmiennych profili rozwojowych, trudności i mocnych stron osób funkcjonujących inaczej niż osoby neurotypowe oraz konieczności rozwijania praktyk inkluzyjnych pozwalających na osiąganie przez osoby neuroróżnorodne uznania i akceptacji społecznej, poczucia bezpieczeństwa psychicznego, pozwalających na indywidualne wyznaczanie i osiąganie celów życiowych oraz eksplorowanie pozytywnych relacji.